Cum va arata școala copiilor noștri. Exista speranță.

Cum va arata școala copiilor noștri. Exista speranță.

Știu că nu toți dintre dvs au copii care se află acum în faza scolară dar cu sigurantă aveți temeri și intrebări despre sistemul educațional incă de când copilul este în burtică. Din păcate este o teamă justificată, pentru că sistemul educațional românesc este așa cum este. Dar cum spunea dna Claudia Chiru sambăta la conferința „Educație modernă și performanță”-Parenting Academy: „Acum am atins punctul 0, mai jos de atât nu se poate.” De acum încolo sistemul trebuie și va fi pe o pantă ascendentă, asta pentru că noi părintii ne dorim asta, copiii au nevoie mai mult ca oricând iar conferința de sâmbătă a dovedit că oameni implicați există.

Schimbarea asta pe care o așteptăm cu toții și care pare să nu mai vină, eu cred că trebuie făcută de jos în sus. Nu merge să mai stăm cu mâinile în sân și să spunem că nimeni nu face nimic, nu ajută să arătăm cu degetul în sus la cei care ne conduc. Știu că acolo ar trebui defapt să se miște lucrurile, dar asa cum spunea și domnul Șerban Iosifescu: atât timp cât sondajele înainte de alegeri arată că educația nu este unul din punctele care “dor” la nivel de țară, nici cei care ne conduc nu simt nevoia să investească acolo.

Nu e corect, știu. Dar câte sunt pe lumea asta? Așa că eu zic să începem să punem umăr de la umăr. Eu, tu, și oricine simte că poate mișca ceva din locul în care se află. Problema acum este că părinții se află împărțiți în două tabere. Pe de o parte se află cei de “moda veche”, care vor performanță, teme multe, concursuri și premii, iar de cealaltă parte se află părinții care vor libertate pentru copii, care vor un sistem ca afară. Răspunsul corect pentru o educație sănătoasă eu cred că se află la mijloc, în echilibru. Nu putem aduce un sistem finlandez, german sau american în România fără sa il adaptăm la nevoile copiilor noștri. Așa cum povesteam în parc zilele trecute cu o mămica, e ca și cum ai vrea să faci dintr-un musulman un ortodox de azi pe mâine. Nu se poate, e nevoie de tranziție.

Mai jos aveți un scurt rezumat al conferinței “Educatie modernă și performanta”, unul din cele mai bune și utile evenimente la care am participat în ultima vreme, cu o sală plină de părinții dar mai ales de învățători și profesori.  

 

 

Șerban Iosifescu  – Directorul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar spunea că:

România este pe primul loc în lume în ce privește numărul nașterilor în rândul adolescentelor, fapt ce se datoreaza  în primul rând lipsei de educație.

Toată lumea vrea o educație modernă dar nimeni nu știe exact ce inseamnă asta. Ar trebui să strângem câteva idei ce pot fi implementate și să se facă presiuni asupra ministerului, presiuni ce ar trebui făcute în primul rând de noi, părinții.

Schimbarea, așa cum o vede dânsul, se poate face prin 3 direcții:

Imbunătătirea calitătii școlare (în detrimental cantității, așa cum este în prezent)

Imbunătătirea rezultatelor invătării (ce pe termen lung ar crește inclusiv PIB-ul)

Imbunătătirea stării de bine în scoală (meserii care există acum nu existau înainte, copiii trebuie invătati să învețe din plăcere pentru că e foarte probabil ca ei să fie nevoiți să continue această invătare tot restul vieții și atunci motivația lor ar trebui să fie intrinsecă).

 

Prof. Dr. Florin Colceag – Presedinte al Institutului Roman pentru studii si cercetari avansate Gifted Education spunea asa:

„Judecati-va copiii cu sufletul, întotdeauna cu sufletul” – as alatura vorbele dansului la fiecare certificat de nastere, ca sa stie fiecare parinte unde sa caute raspunsurile.

Copiii trebuie lăsați sa experimenteze singuri pentru a își dezvolta autonomia.

Din păcate școală românească promovează sistemul cantitativ, nu cel calitativ. Prin presiunea notelor si incurajarea competitiei. Avem materie multă, dar deloc eficienta. Calculam integrale dar nu știm sa calculam un credit bancar. Toata materia ar trebui configurata in asa fel incat sa aiba aplicabilitate reala in zilele noastre.

Nu se pune preț pe socializare atunci când se încurajează competiția cu orice preț. Iar scoala, pe langa educatie, este si un mediu in care copiii nostri invata abilitatile sociale.

 

Oana Moraru – Consilier educational, fondatoarea scolii Helikon si a platformei Vocea Parintilor, Invatator si Profesor, spunea ca:

Copiii ar trebui obișnuiți treptate cu stilul de învățare, pentru ca ei vin de acasă unde mediul de învățare era wow (colorat, reclame, jocuri etc).

Activitățile extrașcolare ar trebui integrate în orarul școlar. Dacă asta s-ar întâmplă atunci nu ar mai exista nevoia copiilor și a părinților de a duce copilul la tot felul de optionale. Astfel se sacrifica cel mai important lucru al copiilor – timpul de stat degeaba, libertatea și timpul în familie.

Profesorul nu poate face minuni cu un copil care vine la școală dezechilibrat emoțional. Dar nici profesorul nu poate pretinde ca în mâinile lui sta doar actul educational și atât, și profesorul  este responsabil de susținerea emoțională a copiilor. Asumarea responsabilitatii de ambele parti ar fi cheia sucesului.

 

Claudia Chiru – Profesor Invatamant primar scoala nr. 195, Bucuresti

Dansa spunea ca incepe fiecare dimineață zambind și le prezintă copiilor programul zilei. În funcție de dorința acestora dna Invățătoare face în continuare ce și-a propus în ziua respectiva dar incearca sa le prezintă copiilor în alt fel. Eu va intreb, cati invatatori cunoasteti care se gandesc si la ce isi doreste copilul, nu doar la foaia primita de la minister?

Lucrul în echipa este viitorul educației în Romania.

Dansa pregateste un proiect amplu ce priveste ciclul gimnazial prin care doreste ca sistemul de meditatii sa dispara. II tinem pumnii, stiu sigur ca mediatiile sunt un calvar si un efort financiar urias pentru majoritatea parintilor.

 

Mariana Uliță – Director Montessori Institute of Bucharest

Sistemul Montessori nu are franciza asa ca oricine poate spune ca esteo institutie Montessori de aceea este necesar sa că noi părinții și educatorii sa fim la curent cu ce ar trebui  și ce nu sa exista. Abordarea individuala este o caracteristica importanta a sistemului. Fiecare copil în parte are planul sau personalizat de învățare.

Educatorii montessori ar trebui sa treacă printr o pregătire specifica iar esențial este ca în primul rand el sa fie un om liber, sa fie împăcat cu sine pentru a putea transmite mai departe asta si copiilor.

www.montessoriguide.org – este siteul unde cei interesati pot vedea  live cum se desfășoară precis aceasta abordare.

Orice educator poate cauta informații din Montessori și sa le aducă la clasa.

 

Rezumatul facut de mine este mult prea sarac pentru a reda greutatea cuvintelor care au fost rostite acolo in sala timp de sase ore. Eu va recomand sa urmariti pagina de Facebook Parenting Academy, sunt convinsa ca vor mai urma astfel de conferinte ce aduc cu ele un val de schimbare.

 

Dacă ți-am adus un zâmbet pe buze, o emoție în suflet sau o informație valoroasă, te rog să îmi dai de veste. Pagina de FB este aici: Amina Tomescu

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: