Cei 4 piloni ai imunitătii. Sunt pași simpli ce pot face diferența.

Cei 4 piloni ai imunitătii. Sunt pași simpli ce pot face diferența.

Știți cum se zice ca de ce ți-e frica nu scapi? Cam asa și cu frica părinților ca ai lor copii vor veni de la grădiniță cu tot felul de boli. Eu speram din tot sufletul ca atunci când începe grădiniță sa am norocul ca Sofia sa vina acasă cu cât mai puține. Și chiar asa a și fost, înafară de câteva viroze ușoare, n-a avut nimic deși în grădiniță a fost scarlatina, rujeola, varicela și cred ca toți stafilococii și streptococii posibili. Cred ca a fost și ceva noroc la mijloc, dar știți ce e și mai important? Startul pe care îl dai copilului în primii ani de viata. Pentru ca da, pregătirea pentru o imunitate crescuta începe de la naștere defapt.

Eu cred că nu ar trebui să existe diferență între felul în care ne preocupăm de trupul sau de minte copiilor. Dar de foarte multe ori (ca să nu spun mereu) ele merg mână în mână. Iar asta nu e vizibil cu ochiul liber, ci mai degrabă în timp.

Când am rămas insărcinată cu Sofia aveam puțin peste 20 de ani și habar nu aveam cum stau lucrurile. Știam doar că vreau să cresc cu copil sănătos și echilibrat. Dar informația din jur era atât de multă și pe alocuri dificil de parcurs pentru o novice ca mine. Pe de o parte sunt specialiștii care spun clar că există lucruri cu care poți jongla și altele care pun bazele imunitătii și cu care nu e loc de liberă alegere. Dar în cealaltă tabăra sunt mamele din jur care îmi recomandau să fiu relaxată, că puțină ciocolată n-a omorât pe nimeni și că somnul e opțional. Doar sunt tanără și trebuie să profit de viață.

Am ales întotdeauna părerea specialiștilor, mai mult din instinct decât cu argumente. Am simțit mereu că un om care și-a dedicat întreaga carieră medicinei are mai multe de spus decât o mamă care și-a făcut propriile alegeri bazate doar pe ea știe ce.

Am aflat incă de atunci că sunt 4 lucruri foarte importante: alimentația, programul de somn, expunerea la mediul inconjurător și vaccinarea. Un  articol-interviu foarte bun realizat împreună cu doamnă doctor Ioana Ardeleanu (medic pediatru și șef secție recuperare pediatrică la Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului Alessandrescu Rusescu din București) care susține importantă acestor patru factori puteți citi AICI.

Atunci când vorbim de o alimentație sănătoasă, mai ales în zilele noastre, noi parinii intrăm în panică. Sunt atâtea informații contradictorii: bio sau nu, vegan sau carne, gluten sau nu, și lista poate continua. E de la sine înțeles cred că toți facem eforturi pentru a le oferi copiilor nostri tot ce este mai bun posibil, dar este important să nu uităm să fim atenți ca cei mici să primească vitaminele esențiale în dezvoltarea lor.

  Dr. Ioana Ardeleanu: Pentru sugar, cel mai bun este laptele matern datorită conţinutului său bogat în anticorpi. Când începe diversificarea, copilul mic (1-3 ani) trebuie să aibă parte de o nutriţie complexă care să conţină alimente îmbogăţite cu prebiotice, vitaminele A, C, D, fier, calciu şi zinc.

Ca alimente în dieta copiilor în primii ani de viaţă se recomandă morcovii, dar şi alte fructe şi legume colorate în galben şi portocaliu, legume cu frunze verzi pentru asigurarea aportului de vitamina C, precum şi lactate, seminte, gălbenuş de ou, ficat de vită şi peşte, care asigură necesarul de vitamina D, dar şi alimente care conţin prebiotice.”

 

Cei mai mulți dintre noi intrăm în goana după “cresterea imunitatii” abia atunci când copilul trebuie să intre în colectivitate. Știm cu toții că nu există bau-bau mai mare pentru părinți decât teama că micuțul se va îmbolnăvi foarte des atunci când va lua zilnic contact cu alți copii. Văd mereu mame în parc sau în grupurile de Facebook care caută suplimente alimentare sau siropuri minune care să îl ajute pe cel mic să treacă cu bine de etapa asta.

Doar că porcul nu se îngrașă în ajuns și cel mai bine e să avem grijă de sănătatea lor încă de la naștere. Păi bine, veți spune, dar cum? Respectând cei 4 piloni despre care vă spuneam la început.

Alimentația să fie cât mai bogată și diversificată (AICI puteți citi un articol în care am povestit cum mi-am convins copiii să mănânce legume), programul de somn să fie respectat cu strictețe (despre somn am scris AICI, AICI și AICI) și în primii 3 ani, contrar multor voci, să încercați să nu expuneți inutil copilul pentru că nu se “căleste”. E adevărat că un copil abia intrat în colectivitate poate răci mult mai frecvent decât unul care acum termină grupă mare. Dar nu pentru că s-a călit, ci pentru că sistemul lui imunitar a crescut odată cu el și acum are mai multe mecanisem de apărare. Răcelile și toate bolile virale nu își răresc freceventa pentru că un copil este mai mult timp expus la ele ci pentru că organismul luptă mai puternic. Așa că expunerea copiilor mai mici de 3 ani, mai mult decât este necesar, este inutilă. Nu zic să îi ținem în globuri de cristal, dar puțină prevenție nu strică.

  “Dr. Ioana Ardeleanu: Chiar dacă părinţii încep să îşi ducă copiii la creşe sau la grădiniţe sau îi integrează în activităţile lor de adulţi, ei nu trebuie să neglijeze programul de somn al celor mici. Până la vârsta de 3 ani, ba chiar şi-un pic mai mult, programul de somn joacă un rol foarte important în construirea imunităţii. Lipsa somnului presupune şi o dezvoltare mai lentă la copii şi poate conduce la un organism în general slăbit, aspecte care pot crea contextul favorabil pentru răceli şi infecţii. Pe lângă somn, părinţii trebuie să acorde o atenţie deosebită nutriţiei. Alimentaţia trebuie să fie bogată în nutrienţii esenţiali pentru dezvoltarea imunităţii celui mic, cum ar fi alimentele bogate în vitaminele A, C, D şi prebiotice. Apoi, sunt mulţi părinţi care continuă cu formula de lapte şi după vârsta de 1 an. Acest lucru poate fi benefic şi e bine de ştiut că unele dintre formulele de lapte suplimentate cu un amestec specific de prebiotice şi vitaminele A, C şi D contribuie şi ele la dezvoltarea imunităţii. Un astfel de lapte de creştere poate oferi aportul zilnic necesar de nutrienţi şi poate susţine dezvoltarea unui sistem imunitar puternic pentru copii în perioada 1-3 ani.”

Mai multe despre cum sa intariti sistemul imunitar al copiilor dumneavoastra puteti afla si de pe www.aptanutricia.ro

Disclaimer: Știu că vaccinarea este un subiect foarte controversat, așa că nu am să îl dezbat. Cred că este o alegerea personal  a fiecărui părinte în parte. O alegere pe care sper să o luați după ce vă documentați temeinic, nu din ce auziți prin parc. Nu uitiati că este o decizie pentru care sunteți răspunzători o viață întreagă.

Dacă ți-am adus un zâmbet pe buze, o emoție în suflet sau o informație valoroasă, te rog să îmi dai de veste. Pagina de FB este aici: Amina Tomescu-BLOG

Spread the love
  • 129
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

One thought on “Cei 4 piloni ai imunitătii. Sunt pași simpli ce pot face diferența.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: